Tuesday, April 7, 2009

CHAPTER 8

Hari ni ada kelas tambahan. Aku tak tahu pun! Ish… macam mana aku nak balik? Sekarang dah 3.45 petang…. Bas? Memang sah-sah dah takde…. Teksi? Petang macam ni ada teksi lagi ke? Hujan lebat pulak tu…. Nak suruh Mak Lang datang ambik, telefon aku tak bawak dan nombor telefon Mak Lang aku tak ingat… nombor setan zargus tu? Pun aku tak ingat!
Membulat mataku melihat kelibat seorang manusia di depan pintu pagar, di tengah hujan lebat. Itu macam….
“Yang ko lambat sangat apasal hah? ,”soalan dari lelaki itu memberikan kepastian mengenai adentitinya. Memang dia!
“Kenapa Jeeko ada kat sini? ,”soalku.
“Tunggu ko la! Ko ingat apa? Main guli? Aku Nampak ko ada kelas tambahan tadi, aku tunggu la! Kalau aku tak tunggu, ko nak bali ngan apa? Takkan ada teksi datang hujan-hujan macam ni. Yang ko keluar lambat sangat kenapa? Aku takut ko tak jumpa aku kalau aku duduk kat lain ko tau tak?!? ,”marahnya. Aku melihat keadaan dirinya. Dengan uniform sekolah…dan basah kuyup!
“Sorry Jeeko…. Milla tak tau yang Jeeko nak tunggu jadi…. ,”
“Kalau aku tak tunggu, saper nak datang ambik ko? Nak tido sini? Silakan…. ,” katanya. Dia bersin. Alamak!
Pantas aku menyentuh dahinya dengan belakang tanganku. Dah mula panas!
“Jeeko demam! Biar Milla yang bawak motor… ,”kataku.
“Tak payah nak mengada-ngada! Aku ok la…. Naik! ,”arahnya.
“Tapi… ,”
“Naik!!! ,”dia meninggikan suara. Aku terkedu. Aku terpaksa menurut. Motor itu terus bergerak, tapi bunyi bersin Syafiq Zikrul tetap membimbangkan aku. Dia dah demam….sebab aku! Jeeko…sorry!!!

No comments:

Post a Comment