Sunday, April 5, 2009

CHAPTER 5

Perasaan Maluku tentang hal pagi tadi masih belum reda. Dahla dia Nampak aku tukar baju, aku lambat gi sekolah pulak! Terpaksalah aku tumpang dia…. Ish…. Malu betul!!
Sekarang dah pukul 3.15. kejap lagi dia akan datang ke kelas aku. Aku terpaksa balik dengan dia lagi petang ni sebab aku ada kelas tambahan. Ish! Malu lagi….
Aku tunduk, untuk mengambil buku di dalam mejaku. Eh? Banyaknya coklat…. Oh…lupa hari ni Valentine’s Day…. Coklat ni semua dari secret admirer aku la ni? Ish…takde kerja lain ke diorang ni? Benda ni bukannya adat kita pun…. Eh..jap! coklat?
Pantas aku menjenguk kembali mejaku. Kad rama-rama kuning kucari. Kad aku pagi tadi aku dah letak, tapi tak tau la dia dah balas ke belum….
Ada! Dia dah balas! Tapi…takde coklat…. Satu-satunya kad tanpa coklat. Takpe la! Yang penting, dia dah balas. Ee….sukanya kalau pemilik kad ni ada depan mata aku!!! Dan…. Kalau dia jadi boyfriend aku mesti best kan? Romantik…dan mysterious.
Kad itu kuteliti.


Anis Karmilla
Tiada coklat, gula-gula sebagai pengganti
Harap tak ada yang kecil hati
Hadiah sebenar akan diberi jika kita bersua, nanti.
P/S: Coklat yang baik memang susah dicari! Macam pembaca kad ni….


Aku tersenyum sendirian. Pandai dia berbahasa….
“Oit! Ko ni tak nak balik ke? ,”suara seseorang membuatkan aku tersentak. Nyaris jantung aku gugur! Potong stim betul la mamat ni….

Pantas aku menyembunyikan kad itu. Dia mengangkat kening.
“Apa tu? ,’ saolnya. Aku menggeleng.
“Takde apa…. ,” perasaan gelabahku cuba kusembunyikan. Dia nampak ke? Dia mengerutkan dahi.
“Ko ni macam-macam la! Ikut suka ko la…. Ni, ambik! ,”katanya sambil menyerahkan satu bungkusan coklat kepadaku. Dia bagi aku? Biar betul dia….
“Untuk Milla ke?,”soalku.
“Aku bagi ambik je la! Anggap je la macam tanda mintak maaf aku pasal pagi tadi… ,”kata-katanya membuatkan aku terbayang kembali peristiwa pagi tadi. mukaku serta-merta memerah. Malu!!! Dia memalingkan mukanya kearah lain. Kulihat mukanya turut sama merah.
“Yang ko gi buat macam tu masa aku keluar bilik air kenapa? Kalau tau aku ada dalam tu, pandai-pandai la fikir… ,”katanya. Mukaku tidak dipandang.
“Habis tu…. Dah lewat…. Milla tengah rush masa tu! Dan…Milla lupa Jeeko ada dalam tu. Apasal Jeeko keluar tak bagi signal? ,”balasku.
“Takkan la aku nak keluar bilik air kena jerit kuat-kuat? Gile apa? ,”
“Jerit je la! Kalau tak,macam mana Milla nak tau bila Jeeko nak keluar? ,”kataku. Dia
merengus.
“Kau tu! Jaga-jaga la! Dah la…. Jangan buat lagi. Karang tak pasal-pasal free je aku dapat tengok…. ,”katanya. Mukaku makin merah.
“Jeeko!!!! ,”jeritku. Dia ketawa kecil, tapi aku perasan muka dia pun merah….
“Dah la…. Ambik je coklat tu… Jom balik. ,” ajaknya. Aku mengangguk.
Alamak….malunya!!! Tapi…cara dia ni…. Tak pernah dia buat…. Cara dia…buat aku tertarik. Comel….Ish…aku dah jatuh hati kat setan zargus tu ke? Jangan!!!!!

No comments:

Post a Comment